Nedavni gubitak propelera na brodu AP Revelin, koji je danima plutao Atlantikom bez mogućnosti samostalne plovidbe, ponovno je otvorio pitanje sigurnosti plovidbe i učestalosti ozbiljnih kvarova na ključnim dijelovima brodske opreme. Takve situacije, premda rijetke, nose velike rizike za posadu, okoliš i ekonomiju plovidbe. AP Revelin, bulk carrier u vlasništvu dubrovačke kompanije Atlantska plovidba, izgubio je propeler oko 500 milja udaljen od New Yorka, što je uzrokovalo operaciju tegljenja i hitne spašavanja. Posada je prošla bez ozljeda, no incident je izazvao zabrinutost stručnjaka zbog rijetko viđene ozbiljnosti takvog kvara na otvorenom moru.
Ovo nije jedini poznati slučaj ozbiljnog pokvarenja propelera na velikim brodovima. Primjeri uključuju novozelandski trajekt Aratere koji je 2013. godine zbog pucanja propelerskog vratila izgubio jedan propeler, te kontejnerski brod Maunalei koji je 2022. godine pretrpio gubitak propelera uslijed proizvodne greške, uz izlijevanje ulja u more. Također, trajekt BC Ferries 2024. godine izgubio je propeler, izazvavši izlijevanje ulja i značajne probleme u prometu.Uz gubitak propelera, drugi oblici kvarova na pogonskom sustavu kao što je sudar AP Revelina 2022. godine izazvan gubitkom pogona na brodu Damgracht, svakako su dio opasnosti s kojima se brodari suočavaju. U tom incidentu brod je pretrpio štetu od višemilijunskih dolara, ali bez ljudskih žrtava.
Brodski propelerski sustavi izloženi su stalnim naprezanjima, koroziji i habanju, a kvarovi se često događaju zbog kombinacije mehaničkih oštećenja, lošeg održavanja ili nepredvidivih vanjskih uvjeta. Gubitak propelera na moru zahtijeva brzu i složenu akciju spašavanja i često rezultira značajnim operativnim i financijskim posljedicama. Stručnjaci također ističu kako je praćenje stanja propelera i redovito održavanje najvažniji čimbenik u sprječavanju ozbiljnih incidenata, no usprkos tome, i dalje se događaju havarije koje podsjećaju na važnost tehnologije, edukacije i brzog reagiranja u pomorskoj industriji.
kšc